Laden Evenementen

Woensdagavond 16 november houden wij de zogenaamde zes-jaarlijkse stemming weer.
In onderstaand gedeelte uit de kerkorde kunt u lezen waar deze stemming over gaat.
Gezien het belang van deze stemming worden alle belijdende leden van onze gemeente uitgenodigd.
Woensdagavond 16 november om 20:15 uur.
We beginnen iets later als gebruikelijk om een ieder de mogelijkheid te geven erbij aanwezig te zijn.

Machtigingsformulier

Verkiezingsprocedure
2. De kerkenraad legt in de plaatselijke regeling vast op welke wijze de verkiezing plaats vindt, met inachtneming van de volgende bepalingen:
– De gemeente wordt uitgenodigd om per ambt aanbevelingen te doen.
– De kerkenraad stelt de kandidatenlijst op per ambt.
– De kerkenraad is daarbij gehouden degenen die door ten minste tien stemgerechtigden zijn aanbevolen en verkiesbaar zijn op de kandidatenlijst te plaatsen, behalve indien het gaat om verkiezing van een ambtsdrager met bepaalde opdracht.
Verkiezing door de stemgerechtigden van de gemeente vindt plaats indien er meer kandidaten dan vacatures zijn; in andere gevallen wordt de kandidaat verkozen verklaard.

3. Indien de stemgerechtigden van de gemeente telkens voor een periode van ten hoogste zes jaren de kerkenraad machtigen om dubbeltallen per vacature te stellen, gelden in afwijking van lid 2 de volgende bepalingen:
– De gemeente wordt uitgenodigd per vacature aanbevelingen te doen.
– De kerkenraad stelt de kandidatenlijst op per vacature.
– De kerkenraad is daarbij gehouden degenen die door ten minste vijf stemgerechtigden zijn aanbevolen en verkiesbaar zijn op de kandidatenlijst te plaatsen, behalve
o indien het gaat om verkiezing van een ambtsdrager met bepaalde opdracht;
o indien de kerkenraad – gehoord de aanbevelingen – zelf een dubbeltal voor de vacature stelt.

Verkiezing door de stemgerechtigden van de gemeente vindt plaats als er voor een vacature meer kandidaten zijn; in andere gevallen wordt de kandidaat verkozen verklaard.

2.2.5. Ambtsdragers met een bepaalde opdracht.
In afwijking van het in de leden 3 en 4 bepaalde kunnen ouderlingen en diakenen met een bepaalde opdracht verkozen worden door de kerkenraad uit de stemgerechtigde leden van de gemeente, nadat de leden van de gemeente in de gelegenheid zijn gesteld personen aan te bevelen die naar hun mening voor verkiezing tot ambtsdragers met een bepaalde opdracht in aanmerking komen.
Ambtsdragers met een bepaalde opdracht kunnen zijn: jeugdouderling, jeugddiaken, ouderling vorming en toerusting, ouderling ouderenwerk, diaken ouderenwerk, ouderling communicatie diaken communicatie en ambtsdragers die zijn verkozen met het oog op het lidmaatschap van een classicale vergadering.
Ook voor ambtsdragers met een bepaalde opdracht is de ambtstermijn in de regel vier jaar. Zij zijn telkens terstond als ambtsdrager herkiesbaar door de kerkenraad, voor een per geval vast te stellen termijn van ten minste twee jaar en ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat zij niet langer dan twaalf aaneengesloten jaren ambtsdrager kunnen zijn ( ord.3-7-1)

Deel dit bericht, op het door jou gewenste platform!