Beste gemeenteleden,

Omdat er donderdagavond condoleren is in Elim zal de Gemeenteavond gehouden worden in de kerk:
ingang onder de toren.

Wij rekenen op uw en jouw aanwezigheid!

Hartelijke groet van de kerkenraad.

Donderdag 11 mei 2023 staat de gemeenteavond op de agenda. Dan zullen, als gebruikelijk, kort de jaarcijfers worden gepresenteerd, en we hebben prof. dr. H van den Belt uitgenodigd. Hij zal spreken over ‘hermeneutiek en Schriftgezag.’ Om u alvast de gelegenheid te geven u voor te bereiden volgt hier alvast een korte toelichting.

Schriftgezag
Het gezag dat de Bijbel, de Schrift, als het Woord van God heeft. De autoriteit van de Bijbel. Hermeneutiek
Het nadenken over de betekenis van teksten. In het bijzonder de interpretatie (de uitleg) van Bijbelteksten. De centrale vraag is hoe je de vertaalslag maakt tussen tekst en lezer. Hermeneutiek gaat erover welke leesregels je gebruikt om de Bijbel uit te leggen. Een belangrijke reformatorische leesregel is bijvoorbeeld: de Schrift legt zichzelf uit (“Schrift met Schrift vergelijken”).

Hierbij het programma:
We willen u opnieuw uitnodigen voor de gemeenteavond op donderdagavond 11 mei om 19.30 uur.. Dan zullen de financiële jaarcijfers worden uitgereikt, en op uw verzoek nader worden toegelicht. Verder hebben we dr. Van den Belt uitgenodigd om een inleiding te komen houden over hermeneutiek en Schriftgezag.

We kennen 2 vormen van hermeneutiek:
1. Moderne hermeneutiek: De Bijbel wordt vanuit één kern gelezen: God is liefde, is tijd- en plaatsgebonden en geldt in een culturele context.
2. Klassieke hermeneutiek: De Bijbel heeft Goddelijk gezag met Christus als hart.
OT en NT zijn een geheel en vullen elkaar aan, verschillende delen kunnen niet tegen elkaar uitgespeeld worden. De Schrift heeft voorrang op de cultuur van onze tijd.

We zijn er van overtuigd dat dr. Van den Belt hier boeiend over zal weten te spreken, en hij zal al uw vragen graag beantwoorden.

Deel dit bericht, op het door jou gewenste platform!